Založ si blog

Poďakovanie ľuďom na linke 0949 655555 (linka pre bezdomovcov alebo pre ľudí, ktorí im chcú pomôcť)

V novembri 2016 krátko pred 20. hodinou som zbadala, že pri hlavnej ceste – vozovke na múriku sedí mladšia žena. Pri sebe mala väčší kufor na kolieskach a ešte nejakú tašku alebo batoh.

Na hlave mala hrubú veľkú zimnú pletenú čiapku a oblečenú teplú vetrovku. Najprv som prešla okolo nej bez slova, mysliac si, že asi na niekoho čaká. No niečo sa mi na nej nezdalo. Padal drobný vytrvalý dážď a ona tam len tak nehybne sedela. Tak som sa vrátila a oslovila ju. Povedala mi, že „priateľovi“, s ktorým žila na ubytovni, dala celú výplatu v sume 600 eur a on zmizol aj s peniazmi. Ona zostala bez peňazí a musela odísť z ubytovne, keďže nemala z čoho zaplatiť za ubytovanie. Nemajúc ubytovanie, prišla aj o zamestnanie. Spýtala sa ma, či by nemohla u mňa jednu noc prenocovať. Povedala som, že moji príbuzní to nedovolia. Nad súcitom a zásadou pomáhať prevážila opatrnosť, strach, nemohla som vylúčiť, že ide o podvodníčku (informácie o odstrašujúcich príbehoch, čo všetko náhodný nocľažník môže vo vašom byte urobiť). Ďalej nenaliehala.

Povedala som jej, že mám uložené v mobile telefónne číslo, na ktoré môžu kedykoľvek zavolať bezdomovci alebo ľudia, ktorí im chcú pomôcť. Je to číslo 0949 655555.

Uvádzam ho, veď bolo zverejnené na rôznych miestach a ako som zistila a píšem ďalej, táto linka funguje. Nemala nič proti tomu, tak som zavolala. Vytočila som číslo a najprv sa na linke nikto neozval. No o chvíľu mi prišla SMS: „Zavolame vam za 15 minut. Vagus“. Zavolali. V krátkosti som opísala situáciu a ženský hlas reagoval, že sú v Karlovej Vsi (mestská časť v Bratislave; stalo sa to v Bratislave) a že idú autom na miesto, ktoré som udala. Ešte som do telefónu povedala, že osoba sediaca na múriku v daždi ma poprosila, či by nemohla u mňa jednu noc prenocovať. A že som odmietla s odôvodnením, že príbuzní by mi to nedovolili. „Múdro ste urobili, nepoznáte ju“, povedala mi pani z Vagusu do telefónu.

Ešte mi napísali SMS, že nevedeli dvihnúť hneď telefón, lebo sa rozprávali s klientmi. Ich telefonát ma zastihol doma, keď som si odbehla odložiť nákup.

Počas čakania, kým prišli z Karlovej Vsi na Račiansku ulicu, som ešte našla číslo telefónu Nocľahárne sv. Vincenta de Paul, zavolala som tam a povedali mi, že panej môžu poskytnúť prenocovanie a že môže prísť aj po 22. hodine. Spýtali sa ma, či je pod vplyvom alkoholu. Povedala som, že myslím, že nie, žiadne náznaky som nezbadala.

Medzitým som jej dala svoj dáždnik a odporučila som jej, aby si išla sadnúť aspoň pod striešku nad vchodom do malého blízkeho obchodu. Spýtala sa, či ju odtiaľ nevyhodia. Nikto v obchode nebol a sedieť na mrežovaných kovových schodíkoch bolo pohodlnejšie. Išla tam. Ja som bežala domov zobrať pršiplášť.

Krátko potom ako som sa vrátila už prišli dve mladé ženy – terénne sociálne pracovníčky v nepremokavých bundách (dúfam) s nápisom „street worker“ na prednej časti oblečenia. Kládli bezdomovkyni otázky o jej situácii a naliali jej z termosky do plastového pohára teplý čaj, čo s vďakou prijala a dali jej teplú bundu.

Ponúkli jej možnosť ubytovať sa v Nocľahárni sv. Vincenta de Paul, no ona to rozhodne odmietla. Povedala, že tam už bola a že sa ľudia tam ubytovaní správali k nej veľmi zle a že ju chceli zbiť a okradnúť. Terénna sociálna pracovníčka jej povedala, že v tejto nocľahárni už nastali zmeny k lepšiemu, že sú tam rôzne časti a že by mohla byť ubytovaná v tej časti, kde nie sú agresívni obyvatelia. Aj tak rozhodne odmietla s použitím vulgárneho výrazu. Inak nehovorila vulgárne a som mnou ako so staršou ženou, ktorá by mohla byť jej matkou, hovorila zdvorilo.

Na jej kategorické odmietnutie ubytovania v Nocľahárni sv. Vincenta de Paul terénna sociálna pracovníčka reagovala, že ak nechce, nasilu ju tam nezavlečú, aby sa nebála.

Terénna sociálna pracovníčka ešte spomenula Domov pre každého, no musela by si overiť, či je v tomto čase tam ubytovanie možné. Bezdomovkyňa nepovedala, že by tam chcela ísť. Zopakovala, že ak sa jej má stať to, čo v De Paul, že radšej bude tu na ulici.

Terénne sociálne pracovníčky ju pozvali, aby prišla ráno do Domca na Mýtnej ulici, kde sa môže osprchovať, kúpiť si za symbolickú cenu raňajky a obed. Môže tam stráviť deň, len v noci je Domec zatvorený.

Priniesla som jej z domu nejaké jedlo (aj teplé). Sedela celá schovaná pod dáždnikom, a tak som jej to tam chcela len ticho položiť, no vykukla spod dáždnika a začala sa so mnou rozprávať.

Tu je v krátkosti jej príbeh, v ktorom ju nazvem pseudonymom BD:

BD mala zaujímavé zamestnanie a pracovne precestovala kus sveta. Bola často z domu preč a jej manžel si našiel inú ženu. Po rozvode nemala na patnerov šťastie. Dosiaľ posledný partner zmizol s jej výplatou, nemohla zaplatiť ubytovanie v ubytovni a prišla aj o zamestnanie. Jej deti žijú v zahraničí a ona trpí syndrómom vyhoreného hniezda. Rodičia žijú mimo Bratislavy. Majú sa s rodičmi navzájom radi, aj keď si nie vždy rozumejú. Rodičia si myslia, že ich dcéra sa má dobre.

Aj sme si zafilozovali: prečo je na svete toľko zla, prečo aj ľudia, ktorí nikomu neublížili musia trpieť. Nedokázali sme nájsť odpoveď na túto otázku.

Každý človek by mal mať aspoň prístrešie, kde by bol chránený pred chladom, kde by mohol uložiť unavené telo a mal svoj vlastný pokoj. Nielen nocľaháreň s nedostatočným súkromím ale celodennú ubytovňu. Je veľa je opustených budov, prečo tam nezriadiť takéto ubytovne. O údržbu, upratovanie a čistenie budov by sa mali starať spolubývajúci. Upratovanie a čistenie by sa však tu zišlo nielen v hmotnom prostredí, ale aj v medziľudských vzťahoch. Aj v tom by mohli pomôcť kompetentní sociálni a ďalší pracovníci.

Zhodli sme sa, že mnoho bezdomovcov sa do tejto situácie nedostalo vlastnou vinou. Omyl, či vyjsť pre dobrotu na žobrotu nie je podľa nej vina v tom pravom slova zmysle. A aj keď človek schybí, alebo urobí niečo z ľahkomyseľnosti, treba mu pomôcť. Uznala, že dať celú výplatu priateľovi bola ľahkomyseľnosť a už by to neurobila. Jeho zmiznutie ohlásila polícii.

Napokon povedala, že asi pôjde k rodičom, najprv však sa dá do poriadku v Domci na Mýtnej ul. S vďakou odomňa prijala pár eur ako príspevok na cestu k rodičom.

Urobili sme – ste, čo bolo v našich silách, povedali terénne sociálne pracovníčky. Nemôžem im nič vyčítať, naopak, myslím, že postupovali správne v súlade ich pozíciou. No BD asi strávila noc na ulici a to ma stále znepokojuje.

Mohla ísť do nocľahárne, no uprednostnila studenú ulicu nie z rozmaru alebo preto, že by jej to vyhovovalo, ale podľa jej slov preto, lebo jej minulý pobyt v ubytovni bol neznesiteľný, a to najmä čo sa týka správania niektorých spolubývajúcich. Nezávisle od nej mi to povedal aj iný bezdomovec.

Nemôžem robiť všeobecné závery z dvoch prípadov, no títo ľudia a podľa ich vyjadrenia aj ďalší by išli do ubytovne, keby tam neboli vyššie uvedené problémy.

Toto sa stalo v novembri. Teraz máme december s veľmi nízkymi teplotami. Linka 0949 655555 funguje a podľa ich info aj podľa správ masovokomunikačných médií v nocľahárňach boli ešte včera (v sobotu) o 20. hodine v Bratislave ochotní prijať nových nocľažníkov.

Dopolňujúce info:

http://www.petrzalka.sk/wp-content/uploads/2012/10/navrh_koncepcie_riesenia_problematiky_ludi_bez_domova_v_hlavnom_meste_sr.pdf

http://www.ceit.sk/IVPR/images/IVPR/2016/tlacova_sprava_ludia_bez_domova.pdf

Pravé slovo v pravej chvíli

02.11.2016

Pravé slovo v pravej chvíli K 2. novembru a nielen k nemu Žiaľ, pravé slovo v pravej chvíli je ako šafran vzácne. A na um príde niekedy, až už keď svieca zhasne. Akoby sa stalo. Ber to, prosím, tak. Pokúsme sa znova veriť na zázrak. Reakcia mojej kamarátky korektorky: Je to nádherné (jedinú chybičku vidím v spojení AKO BY – poznámka kvetiny: to už [...]

Odmena za zmysluplnú prácu

08.03.2012

„Zrušíme dávky v hmotnej núdzi a všetky príspevky k dávke v hmotnej núdzi. Poskytneme každému v hmotnej núdzi zmysluplnú prácu za minimálnu mzdu vyplácanú na dennej báze s tým, že ak do práce nenastúpi, v ten deň sa mu nebude vyplácať denná odmena vypočítaná z hodnoty dnešnej minimálnej mzdy. Na tento účel zriadime štátnu agentúru, ktorá bude fungovať na [...]

Pravé slovo v pravej chvíli

27.10.2011

Žiaľ, pravé slovo v pravej chvíli je ako šafran vzácne. A na um príde niekedy až už keď svieca zhasne. Ako by sa stalo. Ber to, prosím, tak. Pokúsme sa znova veriť na zázrak. K 2. novembru a nielen k nemu Marta Hrebíčková

Maďarsko polícia pobodanie péter baumann

Obeť a dvoch zranených si vyžiadal výbuchu v bytovke v Budapešti

29.03.2024 13:10

Evakuovať museli 50 ľudí.

Putin

Rutte: Vyšetrovanie ruskej propagandistickej siete je veľmi znepokojujúce

29.03.2024 12:54

Činnosť proruskej špionážnej siete vyšetruje poľská kontrarozviedka a tiež belgické či české spravodajské služby.

forró, fico, galanta

Člen predsedníctva Aliancie: Pellegriniho podporil len Forró, nie celá strana. Inak sa to čítať nedá

29.03.2024 12:00

Szabolcs Mózes pre Pravdu uviedol, že ich rozhodnutie Krisztiána Forróa zaskočilo.

Jaroslav Naď

Naď: Najväčšou výzvou pre NATO bude odolať dezinformačným útokom

29.03.2024 11:47

Podľahnutie premysleným kampaniam, na ktoré je podľa štatistík Slovensko náchylné, môže podľa Naďa oslabiť celkovú dôveru v NATO a Alianciu samotnú.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 10
Celková čítanosť: 42353x
Priemerná čítanosť článkov: 4235x

Autor blogu

Kategórie